MENY
Kampen Familiebarnehage
I familiebarnehagen ønsker vi naturlig nok å kunne ivareta denne yngste aldersgruppas behov for å bli møtt individuelt, for trygg tilknytning til en fast, nær og anerkjennende voksen, og for forutsigbarhet, kontinuitet og gjentakelser. Vi legger stor vekt på å skape gode hverdagssituasjoner og lekebetingelser, hvor barna både enkeltvis og sammen med andre opplever god omsorg. Barna får gjøre erfaringer og vokse ut fra egne forutsetninger og i sitt eget tempo.
Lek beskrives som småbarnas livs - og læreform. Det å spille på lag med deres lekende væremåter gjennom hverdagens ulike situasjoner og aktiviteter, representerer derfor både følelsesmessig og utviklingsstøttene omsorg. At barna i leken bl.a. fortolker opplevelser som har gjort/gjør inntrykk, bidrar til økt forståelse og opplevelse av mestring. I leken får de innenfor trygge rammer utforske omgivelsene, prøve ut og oppøve egne muligheter, utfolde sin kreativitet og utvide sin forestillings –og innlevelsesevne. Leken, som kan være både morsom og alvorlig, involverer hele barnet – bl.a. følelsesmessig, kognitivt, motorisk, sosialt og språklig (verbalt og nonverbalt. Vi ønsker å bidra til at det barna lærer - både om seg selv, om andre - blir et positivt og motiverende grunnlag de kan bygge videre på.
Lykkelig uvitende om alt dette leker barna fordi de har lyst, og vår oppgave er å være oppmerksomt og støttende tilstede på deres premisser. Vi må skape et godt gruppeklima, legge til rette for samlek omkring fellesopplevelser og elementer, og å bidra med impulser, samspill og veiledning som bevarer og/eller utvider leken.
Ulike aktiviteter med lyd, rytme, musikk, bevegelse og dans er også noe som ofte bidrar til trivsel og glede, og som i tillegg bl.a. virker stimulerende i forhold til sentrale utviklingsområder som språk, motorikk og sosial samhandling. At aktiviteter forøvrig, sanger, forming, turer osv. naturlig følger årets gang med årstidsskiftninger og andre begivenheter, vil være tema nok for disse yngste, og også gi rom for å kunne fokusere på behov og interesser som måtte dukke opp underveis.
Fordi vi vet at barnas trivsel, utvikling og læring har nær sammenheng med kvaliteten på samspillet med den voksne. Vi må kontinuerlig vurdere og reflektere over egen praksis, – med hva vi ser, med hva vi legger til rette for, og med hvordan vi møter dem, både enkeltvis og som gruppe. Vi avstemmer oss etter barna og legger vekt på deres medvirkning, men kvaliteten på barnehagens innhold, relasjoner og samspill vil alltid være de voksnes ansvar.