Dokumentasjon – et materiale for barna
Tusen takk til alle pedagoger som kom på pedagogisk Kafé i regi av REO – Reggio Emilia Olso nettverket. Og tusen takk til Trine Bakken, Karin Johannessen og Hilde-Emilie Mostads arbeid med appellen som både provoserte, berikede og ga oss nye perspektiver på T I D i relasjon til dokumentasjon. Vi hadde veldig gode refleksjonsrunder og vi håper at hver og en av dere fikk med noe til inspirasjon videre i deres arbeid med T I D som begrep og verktøy i barnehagen. Vi vil jobbe videre med tematikken.
Hva er dokumentasjonens identitet, og hvordan kan man bruke dokumentasjon for å knytte sammen T I D for barna?
Kan dokumentasjon gi barna en ny opplevelse/ si noe på en ny måte når barn møter den igjen og igjen ever et lengre tidsaspekt?
Hvorfor skal barna få et taktil forhold til dokumentasjon?
Hvilke makt har vi i forhold til dokumentasjonen vi presenterer?
Hvordan har voksnes makt over dokumentasjon betydning for barnas T I D?
Hvilke type av dokumentasjon kan gi barna T I D?